Épületleírás
A mauzóleumok és a nemzeti hősök sírhelyei nemcsak az építészhallgatók, hanem a kor számos vezető építésze, közöttük Medgyaszay István és Pogány Móric érdeklődését is felkeltették. Kós Attila-mauzóleuma, amely a hun birodalom legendás vezetőjének állít emléket, a kőnek olyan korlátozott történelmi utalással megvalósuló használatát alkalmazza, amely egyfajta absztrakció útján ér el monumentális hatást. Ez a monumentalitás egyébként nincs jelen olyan tervek túlrészletezett megjelenítéseiben, mint amilyen például a Falusi templom. A hosszanti elrendezésből kiemelkedő, nagy központi kupola vagy a tágas központi terem egyaránt megtalálható a Párizsi Finn Pavilon (1900) esetében, majd pedig a Turini Kiállítás Magyar Pavilonja (Tőry, Pogány és Györgyi, 1911) vagy a Budapesti Állatkert Madárháza (Kós és Zrumeczky, 1908–1912), illetve Pálmaháza (Räde Károly, Ilsemann Keresztély) terveiben. Ezek a formák Attila király és az ókori hunok sátrainak kőben elképzelt monumentális életrehívásai. A főbejárat fölött az „Attila” felirat olvasható.
Bibliográfiai adatok
Építészhallgatók tervkiállítása. Magyar Pályázatok V/1. 1907 január (1-27.)
Gall, Anthony: Kós Károly műhelye – tanulmány és adattár. Mundus Magyar Egyetemi Kiadó, Budapest, 2002 (106.) [1906-4]
Gall, Anthony: Kós Károly (Az építészet mesterei. Sorozatszerk.: Sisa József). Holnap Kiadó, Budapest, 2019 (35.)